Zelf je middagprogramma inkleuren. Nieuwsgierig zijn en je eigen talent ontdekken. Om met de juiste vaardigheden de opstap te maken naar het vervolgonderwijs. Niet na schooltijd. Nee, gewoon tijdens de lessen. Het klinkt te mooi om waar te zijn. En toch is dat het pad dat de leerlingen in de eerste twee jaar van het Vechtdal College mogen gaan volgen.
Nadat vijf jaar geleden het aantal aanmeldingen dreigde terug te lopen, besloot de school een nieuwe weg in te slaan. Een schot in de roos. Het slagingspercentage staat al vijf jaar achtereen op honderd procent. En daar zijn ze bij het Vechtdal College Dedemsvaart trots op. ‘Voor ons een bevestiging dat we de juiste route bewandelen’, glundert locatieleider Martijn van Goor.
Kleur bekennen
Kleur bekennen. Met die slogan profileert de school zich. ‘Want’, zo meent het Vechtdal College Dedemsvaart, ‘als jij jezelf goed leert kennen, nieuwsgierig bent, weet waar je goed in bent en de verantwoordelijkheid neemt voor jouw keuze, ontdek je jouw kleurrijke toekomst.’
De school biedt daarvoor een kleurenpalet aan mogelijkheden. Gedurende drie middagen in de week doen leerlingen in klas 1 en 2 mee aan academies en vullen ze hun zogeheten PlusTijd in met datgene waar ze meer over willen leren. Een ware proeftuin in de wereld van sport, techniek, theater, kunst, groen en horeca.
Ontdekkingstocht
‘Een kind is zo veel meer dan de cijfers op het diploma’, licht coach en communicatiemedewerker Nanda Smit de keuze voor dit onderwijsconcept toe. ‘Bij ons gaan ze twee jaar lang op ontdekkingstocht. Ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en wat zich nog mag ontwikkelen.’
Als voorbeeld noemt ze een meisje, dat later zelf in de zorg aan de slag wil gaan. ‘Samen hebben we gekeken wat daarvoor nodig is. Ze heeft een tijdje in onze integratieklas voor zeer moeilijk lerende kinderen meegelopen. Zo ontdekte ze of het werk bij haar past en is ze bovendien maatschappelijk betrokken.’
Beste leerschool
Een ander voorbeeld is het Mexicaanse restaurant, dat onlangs oppopte in De Baron in Dedemsvaart. Tafels dekken, serveren, koken, inkopen, gastvrijheid, van A tot Z regelden de leerlingen in één dag tijd alles wat ervoor nodig is om het hun gasten zo goed mogelijk naar de zin te maken. Ontdekten ze waar ze goed in zijn, waar het nog hapert, wat ze leuk vinden en ook wat ze helemaal niet leuk vinden om te doen. ‘De praktijk is in die zin de beste leerschool’, aldus Nanda.
’s Middags ziet Nanda veelal stralende koppies. Van gemotiveerde kinderen, die hun hart ophalen in de academies of tijdens PlusTijd op de vrijdagmiddag. ‘Zeker voor kinderen die in de basisvakken vijfjes of zesjes halen, is dit een enorme stimulans. Bovendien is het een bewezen feit dat kinderen in de ochtend veel fitter zijn en de lesstof dan het beste oppikken.’
Persoonlijke vorming
Locatieleider Martijn van Goor valt haar bij. ‘Kinderen leren niet alleen efficiënter en effectiever dankzij deze combinatie, maar zijn naast het behalen van een diploma ook nog eens bezig met hun persoonlijke vorming. Ze leren wie ze zijn, wat ze hebben gedaan en hoe ze zich verhouden tot de ander. In de academies en de PlusTijd leren ze zo ontzettend veel. Omdat de vraag bij henzelf ontstaat. En precies dat willen we stimuleren.’
Hij is trots op zijn onderwijsconcept. En dat mag ook, want de belangstelling vanuit andere scholen is groot. ‘Wij kijken anders. Met een andere kleur bril. We doen niet zoals het hoort, maar omdat het helpt. We werken niet meer vanuit gewoontes, maar kijken hoe we zo goed mogelijk de verbinding kunnen zoeken en hoe we kunnen aansluiten bij de leerling. Door gebruik te maken van elkaars talenten en kwaliteiten en door rust en ruimte in te bouwen. Onze onderwijsteams stemmen voortdurend af hoe ze elkaar kunnen ondersteunen. Altijd ten dienste van de leerling.’
School op rood
Het Vechtdal College Dedemsvaart bekende de afgelopen maand nog eens extra kleur. Tot twee keer toe ging de school op rood. Letterlijk en figuurlijk. Nanda was kartrekker en vertelt er enthousiast over: ‘Sinds een paar jaren werken we hard aan de verbinding tussen de verschillende Vechtdal Colleges, kijken we wat we van elkaar kunnen leren en zijn we voortdurend op zoek naar de rode draad. Sindsdien kleurt ons gezamenlijke logo ook rood en zijn we in wervingstijd te herkennen aan onze rode jasjes. Dit jaar kleurden plotsklaps al onze leerlingen rood en riepen we de hulp in van groep 8-leerlingen om de code te kraken. Want alleen dan zou de kleur verdwijnen en de leergierigheid van de leerlingen in ere worden hersteld.’
De animo tijdens de voorlichtingsavond was groot. Zeker ook vanuit de regio. ‘Er is een kentering gaande’, weet Martijn. ‘Kleinschalige scholen, zoals die van ons, komen weer meer in trek. En ons onderwijsconcept spreekt ouders en kinderen aan. De aandacht voor het kind staat centraal.’
Tekst Ada Kerkdijk / Foto's Simone van Eerde